Få din kund att stanna med dig resten av livet

Image

Få din kund att stanna med dig resten av livet

Det har aldrig fokuserats så mycket på ”Customer Success” som nu. Personer anställs på nya positioner, nya roller och titlar kommer upp ur jorden som svampar. Alla bolag kalibrerar in sina resurser på att förstå kundresan och hur produkter och tjänster kan anpassas därefter. Som ett första steg är det bra att vi öppnar ögonen för hur kunden verkligen vill bli serverad och inte vice versa, frågan är om det räcker?

Om du säljer en produkt eller tjänst som kräver personlig kontakt bör du ställa dig frågan; ”Hur skapar vi personliga och långsiktiga relationer?”

Här kommer tre tips på hur du kan börja skapa långsiktiga & Personliga relationer.

  1. Välj ut ett antal bra och viktiga kunder, ta reda på vilka datum dessa personer fyller år (Tips, Facebook eller liknande sociala nätverk)
  2. Bestäm dig för hur du kan uppmärksamma din kund på hans eller hennes födelsedag. Tänk personligt, så är det med ett kort, se till att det är handskrivet.
  3. Se till att påminna dig själv om att göra detta återkommande, gärna i ett CRM system eller kalender. (OBS, lägg notisen en vecka innan så du hinner köpa kort, frimärke och har tid att skriva ihop något från hjärtat. Allt annat uppfattas bara platt och tråkigt.)

Lycka till

/Alexander Slotte
& Team Top of Heart