Tre saker som får dig ”top of mind” hos dina kunder.

Tre saker som får dig ”top of mind” hos dina kunder.

Dina befintliga kunder är en guldgruva när det kommer till att hitta nya kunder. Det finns ingen som säljer din produkt eller tjänst lika bra som en riktigt glad och nöjd kund. Däremot driver din kund ofta en egen verksamhet som kräver 100% fokus. Så hur nöjd din kund än är, så kommer din kund aldrig ha som huvudfokus att hjälpa dig hitta nya kunder. Däremot kan du påverka oddsen för att du blir rekommenderad om du ser till att vara Top of Mind.

Här kommer tre steg för att vara Top of Mind.

Hjälp dina kunder att lyckas.

  • Identifiera en sak du kan hjälpa din kund med. En rekrytering, ett tips om ny kund eller kanske rent av en idé om hur dom kan vidareutveckla sin produkt eller tjänst.

Visa uppskattning för referenser.

  • När du får tips om nya kunder, ta för vana att alltid uppskatta kontakten, oavsett om det i förlängningen blir affär eller ej. Återkoppla till kunden om vad som händer och framförallt om ni lyckas göra affär.

Uppskatta både den affärsmässiga och personliga relationen.

  • Allt för ofta tar vi en professionell distans till våra kunder. Vissa säljare har enklare att vara personlig och rentav privat. Andra känner att det inte är naturligt att prata om familjeförhållanden och annat som kan bli för privat. Viktigt är dock att man som kund får lära känna personen bakom säljrollen. Får man inte en komplett bild över vem du är, blir de svårt att skapa ett långsiktigt förtroende.

 

Lycka till!

/Team Top of Heart