Linkedin – ett missbruk eller ett affärsverktyg?

Linkedin – ett missbruk eller ett affärsverktyg?

Är jag en missbrukare eller en affärsmässig strateg? En öppenhjärtig reflektion kring mitt användande av Linkedin, mitt personlighetstest och några enkla råd och påminnelser – också till mig själv!

Linkedin är ett fantastiskt kommunikationsverktyg som, när jag använder det rätt och av rätt anledning, är väldigt positiv för min affär. Jag har använt Linkedin i 10 år och kan lätt påstå att verktyget varit ytterst värdefullt för att kunna vara uppdaterad kring kunder och nätverket i stort, för att effektivt kunna kommunicera 1-2-1 eller ”one-2-many” samt inte minst för att boka riktigt kvalificerade möten. Dessutom har jag förstås även utbildat i verktyget som en del i de utbildningar jag genomfört under åren.  Jag har varit tydlig kring varför jag använt verktyget och vem som varit min målgrupp. Detta har varit min framgångsfaktor i användandet och som hjälpt mig göra många lönsamma affärer!

Dock är även jag inte alltid helt rationell utan dras med i behovet av att bli sedd. Jag är mänsklig helt enkelt. Jag gjorde ett personlighets test i helgen som visar att jag drivs av resultat men också av samhörighet. Det kanske är just dessa två parametrar som gör att jag ibland vacklar i min strategi och ibland börjar räkna ”likes”.

Känner du igen dig så läs vidare, kanske kan detta vara en viktig text för just dig och de organisationer som använder verktyget för att göra affärer.  Jag tillåter mig själv att reflektera ”högt” lite inifrån och ut, och komma med ett enkelt råd och öppenhjärtigt skriva vad mitt mål är.

Förra helgen blev jag påmind om vikten att inte glömma mitt ”why” med sociala medieplattformar som Linkedin och mitt ”för vem vill jag vara viktig”. Jag kom på mig själv att löpande följa utvecklingen kopplat till visningar, ”likes” och kommentarer på ett av mina inlägg.  I ärlighetens namn nästan smög jag med Linkedin under helgen för det var så spännande att följa statistiken. De är inte dumma på Linkedin, de vet hur skapa engagemang!

Känslan när jag såg 30 000 visningar, runt 100 likes och 50 kommentarer var skön. Det måste jag erkänna, berättade det även för min fru lite stolt.  Det var ett ganska ok inlägg tycker jag. Mycket för att det var från hjärtat, och på någon nivå skapade det troligen också värde för en del människor som läste det vilket är fantastiskt roligt förstås.  Om det var positivt för min affär vet jag inte, det är det kanske på sikt……eller inte…….Jag vet dock att väldigt mycket energi och tid gick åt till att följa utvecklingen på inlägget av för mig fel anledning egentligen.

Jag läste samma helg en artikel om barns TV spelande som ökar och blir som en drog. Artikeln beskriver hur barnen får en Dopaminkick, hur de upplever att de blir sedda på nätet och hur det får dem att kortsiktigt må bättre. Ni som är föräldrar känner säkert igen detta. Det finns här en igenkänningsfaktor tycker jag. Linkedin är oerhört skickliga på att skapa detta behov på samma sätt som de företag som skapar TV spel är. Med statistik får de oss att bara vilja ha mer.  Vi dras med och helt plötsligt så smyger vi in på toaletten för att svara på en kommentar på vår post. Kanske börjar vi göra saker som egentligen inte gynnar vår affär utan som mest tillfredsställer andra behov egentligen.

För er som känner igen er. Detta är långt ifrån kritik av andra människor. Jag vet många som är oerhört skickliga på att driva sin kommunikation på Linkedin och aldrig tappar sitt syfte och mål, oavsett om man vill ha fler affärer snabbare, vill bli sedd eller kanske strategiskt vill bygga sitt varumärke. En del kanske heller inte har så tydliga mål, och det är också ok.  Ett råd dock till andra och till mig själv att aldrig glömma. Fundera kring just frågan ”vem vill du vara viktig för och varför?” och inte minst, ar ärlig mot dig själv.

Mitt mål med Linkedin är att skapa värde. Med vad som är värde måste jag vara ärlig. Det handlar också om vad som är värdefullt även för mig. Jag insåg för sex år sedan att jag får en kick av det personliga mötet med exempelvis VD, FC, MC som vill få fart på sin försäljning och som har höga ambitioner om tillväxt. Jag vill diskutera strategier och actions med dem som är direkt kopplade till deras visioner. Jag vill egentligen, rent affärsmässigt, vara väldigt viktig för få än ganska oviktig för många.

Min rationella hjärna vill alltid prioritera och mäta kvalitativa möten och affärer. 

Så tänker jag, tack för din tid. Hoppas vi ses i ett möte snart!

Ken Skoog