Öka dina kunders köp med 400% med hjälp av gåvor. (b2b)

Öka dina kunders köp med 400% med hjälp av gåvor. (b2b)

Det här har jag velat skriva länge, mycket pga. att vi pratat om detta fenomen i så många år, men inte haft datat på det. Men nu kommer det fler och fler undersökningar på ämnet som såklart inte förvånar någon. Kanske skeptikerna äntligen får radikalt tänka om, om dom önskar skala sin affär via goda och starka relationer. (Uppskattning är nyckeln.)

Vi vet ju trots allt att beslut sker på känsla motiverat (ibland) rationellt.

Jag kommer länka till artikeln nedan för er som vill läsa hela. Men här kommer det viktigaste i bullets.

->Små och enkla gåvor som en låda choklad eller ett kort, har bäst effekt och är en liten risk att uppfattas som muta. (Till skillnad om du skulle bjuda din kund till VIP läktaren på nästa Formula 1 race).

->Gåvor funkar enbart på befintliga relationer. Att ge till någon som du inte känner har snarare motsatt effekt.

->Att ge gåvor till organisationen är bra, men man ska tänka till. Vem som tar emot den avgör starkt till hur effekten blir på kort och lång sikt.

->Enligt studien, har man en tydlig strategi syfte och mål när man ger man gåvor så ökar återkommande köpen din kund gör hos dig med upp till 400%.

Nu tänker många, vi har en massa profilprodukter i källaren, jag kanske kan ta och skicka iväg dom…och då säger jag att ni begår ett STORT misstag. Den diskussionen kan vi ta på telefon eller i ett senare blogginlägg.

Länk till studien hittar du här.