Alla AFFÄRER bygger på två PARALLELLA relationer.

Alla AFFÄRER bygger på två PARALLELLA relationer.

De bästa bolagen ser jag tydligt jobbar med dessa som två spår, men som knyter samman dom för att skapa långsiktighet i affärerna.

Mer i filmen!

Connecta gärna och följ mig för mer content som detta!

Alla affärer idag har två parallella relationer att ta hänsyn till. Och det här är jätte jätteviktigt och det är det här jag ser att väldigt många bolag glömmer bort längs med tiden.

Och jag ska försöka förklara det här.

För att du ska köpa Top of Heart, som
produkt eller som tjänst, då måste man, ett: bygga en
personlig relation.

Litar inte du på mig kommer du
aldrig köpa min produkt eller tjänst.

Och nu bortser vi från Google och Apple, jag menar står jag i en Apple Store och du inte vill köpa av mig kan du gå till någon annan, för att produkten är det du vill åt.

Men om vi pratar oss alla andra, dödliga här ute som har normala produkter och tjänster, så är de inte så himla unika. Och då är det viktigt att jag bygger ett förtroende med dig först. För annars kommer du inte köpa min produkt eller tjänst. Det är vi överens om.

Så då bygger vi den här relationen och då kan vi se det här som en relationstidslinje när den personliga relationen väl börjar.

Sen startar vi den här relationen. Det är ju jättebra, men vi är ju inte här för att bli kompisar. Utan vi ska ju skapa en affär, ett värde, jag ska skapa ett värde för dig. Så då går vi över i själva affären. Och då kommer den ifatt, då tar den överhanden.

Jag är relevant, jag överlevererar och jag ser till att sätta den här på plats och skapa ett värde hos dig. Och om man nu ser den här tidsaxeln så handlar det hela tiden om att varva den personliga relationen och affären kontinuerligt.

Men vad är det som oftast händer?

Jo, det är att vi börjar leverera affärsvärdet och sen vittrar den här personliga relationen iväg. Det vill säga, 6 månader, 12 månader eller som jag har skräckexempel på, 12 år senare! Så är man inte i kontakt med den här kunden på ett personligt plan och vill bygga ett fortsatt värde.

Vad händer då?

Ja det är klart, snabbfotade, duktiga bolag idag de går ju om. De äter ju upp dem här mellanstora till stora bolagen. För att de är så trögrörliga och för att de inte har den här processen. Det som är intressant i det här, det är att de bolag jag ser som har störst förmåga att bygga tillväxt.

Det är de som jobbar med den här parallellt hela tiden, valt ut en tydlig målgrupp. Inte alla, du kan inte ha den här relationen
till alla dina kunder. Det kommer aldrig funka, då kommer du gå sönder.

Och det ser jag också, bolag som försöker vara till lags för alla sina kunder. Det funkar inte, du måste välja ut ett ex antal kunder som är viktigare än andra. Och lägga de här två parallella relationerna bredvid varandra och titta sunt på det.

Har vi det här? Och då upptäcker man oftast att: nej det har vi inte.

Vi har varit väldigt duktiga i början med nån typ av omvårdning och sen så blir vi duktiga att leverera, men så tappar vi lite det där. Och det är det här man med små enkla medel och lite struktur samt process kan upprätthålla. För det är ju det här som sen kontinuerligt bygger word of mouth, bygger starkare relationer och det är det som får dig att växa långsiktigt.

Lycka till.