Vilka är viktigast för din verksamhet?

Vilka är viktigast för din verksamhet?

Utan segmentering, ingen skalbar verksamhet. Utan skalbar verksamhet, dålig lönsamhet. Det finns en central fråga du måste ställa dig och din verksamhet för att bygga lönsamhet över tid.

Jag ställer en specifik fråga till samtliga VD och ägare jag träffar. Du bör göra detta med din egen verksamhet återkommande. Mer i filmen.

Connecta gärna och följ mig för mer content som detta!

Det finns en fråga jag alltid ställer de VD:ar och ägare jag träffar. Och det är, vilka människor är viktigast för att utveckla din verksamhet?

Nu tänker du så här, det är ju självklart, det är mina anställda. För utom mina anställda kan jag inte supportera mina kunder.

Och då säger jag: Vem är det som betalar dina fakturor?

Det är dina kunder. Betyder det då att kunderna är viktigast? Nej. Men däremot de viktigaste kunderna.

Det vill säga, de topp kunderna som du tjänar mycket på, som är enkla att ha och göra med, som skapar bra affärer, som rekommenderar er ofta. Dem kretsar allting kring. Allting handlar om att supportera dem.

Och det kan vara 10-20% kanske 30% utav din kundstock. Resten, 70% supporterar just här, nu och idag. Men de kommer sakteliga att fasas ut. För fasar man inte ut dem, då kommer ni gå sönder.

Fasar ni inte ut dem då kommer du ha en organisation som måste växa för att ta hand om alla dina kunder. Alla kommer bli viktiga och därför kommer ingen att bli viktig. Och då blir det svårt att skala din verksamhet.

Det här är en av de viktigaste frågorna jag alltid tar upp. Med alla de VD och ägare som jag träffar. Se till att ha väldigt tydligt fokus på: vem är viktigast för er och er verksamhet långsiktigt?