Håll kontinuiteten i relationerna

Håll kontinuiteten i relationerna

Nu är det dags att syna hur ni lyckas behålla kontinuitet i affären. Det finns mycket forskning kring detta ämne, men ibland behöver man bara lite sunt förnuft. I filmen berättar jag hur du kan tänka för att fylla gapen i dina affärsrelationer som många gånger banar väg för dina konkurrenter att ta över dina kunder, konsulter och anställda.

Lycka till!

Connecta gärna och följ mig för mer content som detta!

För dig som är tillväxtansvarig på ditt bolag, du har några utmaningar. Jag ska försöka visualisera det här. Genom att rita på den här whiteboarden. Du kommer ha några utmaningar inför
nästa år. Du kommer ha en massa relationer till bolaget, som har en tidslinje på sig. Det kan vara samarbetspartners, kunder, anställda, you name it. Viktiga relationer till bolaget.

Titta på de här relationerna och titta på dem på ett sunt, lite
krasst sätt. Det kan hjälpa dig att komma vidare och vad jag vill poängtera det är så här. Ni kanske idag, ni tillhör ett bolag, vi säger att det här är Lisa. Det här är en viktig relation, Lisa. Hon har en tidslinje här mellan januari och december, tolv månader.

Och vad är klassiskt med Lisa? Jo, det brukar vara klassiskt att i januari då är vi svinduktiga på att ha kontakt med henne. Det vill säga i början av alla de här relationerna. Vi är jätteduktiga, här fokuserar vi supermycket. Vi har en massa kontakter med henne. Vad händer sen? Ja, som med de flesta går vi in och levererar en produkt eller tjänst osv. och sen händer?

Jo, sen dröjer det. X antal månader. 8 månader, 3 månader, 10 månader. Jag har sett skräckexempel på över 144 månader! Till dess att man tar kontakt med kunden igen.

Och då är ju frågan, hur stark är den här relationen?

Rätt svag.

Titta på dina relationer du har. De viktigaste kunderna idag, hur ser den här faktiskt sunt ut? Har ni en kontinuerlig dialog här, där ni både varvar riktigt bra content men också är personliga, engagerade och uppskattar den personen för att de rekommenderar, för att de är en bra kund, för att de är en bra samarbetspartner eller en anställd. Hur ser det faktiskt ut?

För jag har hållt på i snart 20 år inom försäljning och de senaste 3½ åren för att försöka förstå vad är det de bästa bolagen gör i den här relationen? Man har en affär men man har också en relation. Vad är det de bästa gör? Och jag kan säga, det finns några enkla saker och det är kontinuitet. Har du en kontinuitet i en relation då är den oftast stark.

Men så ser det oftast inte ut. Utan man slarvar rätt mycket här. Så gå tillbaka, titta på det här och titta på ett sunt sätt inför nästa år, titta på era relationer, hur ser det faktiskt ut?

Här har ni guldgruvorna. För jobbar ni så här kontinuerligt med tät kontakt med de viktigaste så kommer ni kunna bygga ambassadörer och det vill vi alla åt.

För det är där tillväxten sitter långsiktigt.

Lycka till.