Frågan som ingen ställer men som ger högst avkastning

Frågan som ingen ställer men som ger högst avkastning

Världens svåraste fråga att ställa i affärssammanhang: Kan du rekommendera mig till någon annan?

Visst visst, nu är det en del som säger att jag alltid gör det och andra som kanske får lite skuldkänslor. Oavsett är det en otroligt underskattad fråga som ställs för sällan pga. rädsla.

Mer i filmen!

Connecta gärna och följ mig för mer content som detta!

Det finns en fråga som är helt avgörande för din fortsatta överlevnad som bolag. Och det att ställa frågan i synnerhet till business to business. Ställa frågan kan du rekommendera mig till någon ny? Skulle man få säljorganisationer, individer på bolag. Alla individer, nu pratar jag inte bara sälj och marknad utan nu pratar också alla på bolaget. Om de skulle ställa det till var tredje var femte var 10:e person man träffar. Skulle du kunna rekommendera mig och mitt bolag till någon som du känner så skulle det dubblera, om inte kvadruplera bolagets vinst långsiktigt. Det ger en enorm effekt på att ställa de här frågorna men det är väldigt väldigt få som gör det. Att bara våga ställa den frågan även till en kund som du är lite bekväm med och kanske inte riktigt vågar eller till en ny kund som har köpt, men du känner inte riktigt att tajmingen stämmer. Alla de här sakerna speglar bara din egen osäkerhet. Försök släppa på det, det finns en anledning till varför man köpt av dig, för att de gillar dig. De älskar din produkt. Det klart att de har människor som också skulle vilja ha den. Där menar jag ställ den frågan. Träna din organisation att ställa rekommendations frågan. Gör bara det så lovar dig att resultatet kommer sticka iväg. De bolagen vi jobbar med idag när man får in den här frågan kontinuerligt inte på varje kund besök men säg att du får in den på tredje eller femte ny kontakt med en ny individ. Oj vad det ger resultat. Och som sagt tänk att alla de personer organisationen runtomkring inte bara sälj och marknad kan också ställa samma fråga men har de någonsin blivit tränad att ställa den frågan? Nej.

Det är klart att de inte kommer ställa den då. Ställer man inga frågor, får man inga svar. Ställer man inga frågor då ökar man inte sin omsättning och man ökar inte sin långsiktiga hållbarhet. Det lovar jag också. Så lycka till.