Varför ska du tacka dina ambassadörer på två sätt?

Varför ska du tacka dina ambassadörer på två sätt?

Får du rekommendationer idag? GRATTIS!

Vill du FORTSÄTTA få rekommendationer från dina ambassadörer även i framtiden, då ska du se till att tacka TVÅ GÅNGER. Ett tack för att uppskatta ”Beteendet” och ett tack för att uppskatta ”resultatet”. Det låter enkelt och banalt, men det funkar med stor effekt.

Mer i filmen!

Ps. Gillar du content som detta? Connecta! Ds.

[00:00:00] Det mest gynnsamma sättet att växa i dag och skapa tillväxt är ju att ha en strategi för att hela tiden få in bra människor, bra medarbetare, bra kunder, lönsamma roliga kunder. De kommer oftast på rekommendation. Det är någon som känner någon som vet om att det här är en bra person som skulle passa den här kulturen eller det är någon som känner någon som vet att det är i det här segmentet som kunden passar. Men vad händer då när man får de här rekommendationerna. Då finns det två sätt verkligen man ska anamma om man vill få igång den här motorn. Men också få den att fortsätta. För att om jag rekommenderar dig en person kund oavsett vad det är. Hör jag ingenting första gången då kan jag rekommendera dig kanske en gång till. Bara för att du är en härlig person men en tredje gång kommer inte komma det lovar jag dig. Vad gör man då? Jo det handlar om två sätt, du ska tacka ett beteendet, nummer två resultatet och tacka beteendet handlar om att tacka, tack för att du rekommenderar. För det är en person som verkligen har gått ett extra steg. Bara för att du är nöjd med en produkt eller en tjänst betyder inte att rekommenderar, det är vi nog alla överrens om. Alla har en bra kamera, bra telefon, bra tv. Men det behöver inte betyda att jag springer runt och rekommenderar det till alla. Vissa kanske gör det men de flesta gör det inte.

[00:01:29] Vi är nöjda med det vi har, annars byter vi ut det. Men när någon tar ett extra steg och verkligen rekommenderar dig, din tjänst, din produkt, ditt bolag till någon annan då har man gått ett steg längre. Och det ska också visas, det vill säga en like på Facebook, ett litet mail som tack. Nej, det räcker inte. Ha en plan. Hur ska ni som bolag tacka det beteendet. Vad är det ni gör? Oavsett vad det är ha en plan för det. Men här kommer nyckeln. När det här väl leder till en anställning kan det gå en vecka. Det kan gå ett halvår. Det kan gå ett och ett halvt år innan den här personen blir anställd. På den tiden har jag som rekommenderat glömt bort det här. Här kommer nyckeln att först tacka beteendet, för risken om du bara tackar resultatet när folk blir anställda eller när du får en kund väldigt lång tid senare det är att jag glömt bort det där. Och då har jag redan försvunnit som referent. Men har man tackat beteendet där innan då har jag fått ett första initialt tack. Men att då ha koll. Ett halvår senare när den här personen blir anställd för det var verkligen en culture fit. Eller det var en perfekt kund för oss, vi super tacksamma. Att då också tacka en andra gång. De bolagen vi jobbar med som tackar två gånger, de har ambassadörer för livet. De 10x:ar som man säger. De kommer inte bara med en referens, två referenser, de kommer med 10, 20 referenser. Och den effekten ser vi kontinuerligt så kom ihåg. Ska du tacka, hitta en plan och struktur för det. Att det finns det och tacka två gånger både för beteendet men också för resultatet. Det kommer ge en supereffekt. Lycka till.