”Dina kunder är din enklaste väg till dina kunder…” Det låter kanske som ”sex laxar i en laxask”…. Och när man läser det, är det ganska svårt att göra det snabbt. Pröva!
Under mina 20 år i branschen har jag följt organisationer som ständigt jagar nya kunder. De testar det ena efter det andra, och även om inget är fel i sig, så misslyckas många genom att springa över samma torra å flera gånger.
Din guide till att få fler affärer på rekommendation!
Hämta vår kostnadsfria Workbook idag.Strategi att testa
En sak att prova, om ni inte redan gjort det, är att nå nya kunder genom eller via era nuvarande kunder. Det är ofta enklare, roligare och leder till bättre långsiktiga resultat för försäljningen, marknadsföringen och ert varumärke.
Testa det enkla först.
- Ring en kund ni gillar och fråga om ni kan intervjua dem för att få deras ärliga feedback om er som leverantör.
- Använd den här videon och texten i marknadsföringen, eftersom förtroende är det som potentiella kunder letar efter när de väljer just er.
- Se till att säljarna använder denna testimonial eller framgångshistoria i alla delar av försäljningsprocessen, från behovsanalys till avslut. (De kommer att märka att det går snabbare att slutföra affären.)
- Passa på och fråga dina kunder om de kan rekommendera er vidare. Kom ihåg att ju mer specifik du är i frågan, desto bättre träffsäkerhet får du. ”Som du frågar får du svar.”
Starta med det enkla, och sen kan ni experimentera med alla möjliga mer komplicerade saker.