Vi hjälper dig som vill ta din försäljning och leveransorganisation till nästa nivå med fokus på att öka inkommande affärer med hjälp av dina ambassadörer.
Du som driver bolag behöver hela tiden navigera nutidens utmaningar och försöka förutspå framtidens möjligheter, samtidigt som din organisation ska följa med på tåget. Det är inte alltid en lätt match och ovanpå det vill du säkra fortsatt tillväxt.
Symptom 1
Din organisation är och har alltid varit mer eller mindre bra på att få in kunder. Men du märker att det blir svårare att göra det kostnadseffektivt, roligt och samtidigt få in rätt typ av kunder.


Symptom 2
Du anställer och gör dig av med medarbetare för att det inte fungerar. Du vänder och vrider på din föreställning om hur och på vilket sätt du ska skapa tillväxt men ändå får du det inte att fungera effektivt.
Dessutom ger många av dina medarbetare upp, för att kraven ökar, verktygen för att lyckas är de samma som alltid och de kanske inte alltid får rätt stöd att anpassa sig för framtiden.
Symptom 3
De kunder ni lyckas få in, får ni inte tillräckligt bra marginal på. Ni står ofta i konkurrens och när väl affären är tagen så finns det inte mycket över för att lägga på sista raden.


Symptom 4
Du lyckas inte få sälj och leveransorganisationen att utveckla kunderna tillräckligt bra.
De gör sitt jobb men de levererar inte över förväntan och lyckas inte heller expandera på kunderna med fler produkter och tjänster.
Symptom 5
Din sälj och leveransorganisation lyckas inte skapa tillräckligt mycket wow-känsla så att din kund av egen fri vilja öppnar upp sitt nätverk av potentiella kunder för er.

Möt Alexander…
Under de senaste 20 åren har jag nog gjort de flesta misstagen som finns kring att växa bolag. Jag har anställt och tränat 100+ medarbetare genom mina år. Jag har jobbat med startups till miljardbolag i alla möjliga typer av branscher och nischer.
All den här erfarenheten och insikterna kom till en punkt 2014 då jag träffade och reflekterade med en entreprenör som bitarna ramlade på plats.
Jag hade spenderat min tid på fel saker och fokuserat på vad jag kunde göra bättre med det jag visste. Det var just det som var problemet, min uppfattning om den viktigaste ingrediensen för skalbar och enklare tillväxt låg utanför det jag praktiserade.
Och det är den delen jag vill dela med mig av…

Alla snabbväxande bolag har några saker gemensamt. De har byggt ett starkt team, en bra produkt och tjänst som marknaden vill och behöver ha.
De har en sälj och marknadsorganisation som kan föra er till marknaden, och en leverans organisation som kan få det att fungera hos kunden.
Men inget av detta kommer göra dem till snabbväxare, utan det är deras ambassadörer som kommer göra det.
Lösning 1
Alla medarbetare i företaget har nätverk av människor som vill att ni som individer och företag lyckas.
De här människorna har i sin tur sina nätverk av potentiella kunder som gärna skulle vilja hitta lösningen på sina problem som just ni kan lösa.
Det vi måste göra är att låta dem föra vårt budskap ut till dessa personer för att snabbare, enklare och med högre förtroende komma till att möta vår potentiellt nya kund.


Lösning 2
För att lyckas öka sin tillväxt är det viktigt att kunna med enkla medel sätta igång utan att det krävs nya strategier och processer på plats.
Det vi ser de bästa bolagen gör för att lyckas med detta är att de fokuserar på att utveckla sina ambassadörer de redan har.
De förstår att sina ambassadörer bär deras varumärke och öppnar upp sitt nätverk för större och mer lönsamma affärer, helt gratis.
Lösning 3
Genom att arbeta tillsammans och genom dina ambassadörer så skapar de ingångar till nya kunder där chansen ökar till att du får ett kvalitativt möte med rätt inköpande roll, där du redan i första mötet ligger i topp vad gäller förtroende och mottagande.
Din ambassadör chansar på att du kommer leva upp till ditt personliga varumärke och genom det riskerar sitt eget om du inte sköter dig. Denna treenighet är viktigt att förstå och kunna ta tillvara på för att få bästa resultat och samtidigt lyckas skapa lönsamma förstagångsaffärer.


Lösning 4
Sälja en gång är ingen gång, men att lyckas sälja igen och igen med fler produkter och tjänster, det är då vi verkligen vet att vi levererar ett stort värde och har ett existensberättigande hos kund över lång tid.
För att lyckas med detta behöver marknad, sälj och leveransorganisationen vara synkade på hur de ska kunna leverera över förväntan, för att inte hamna i att kunden bara är “nöjd”.
En “nöjd” kund är bland det farligaste som finns för en organisations mindset, då lever de i villfarelsen att kunden inte tittar på andra alternativ medans det ofta är raka motsatsen.
Vi får aldrig sluta överraska kunden och vi får inte heller underskatta att alla våra kunder är människor som behöver en plan för att vi ska vara “top of mind”. De behöver kärlek och uppskattning för att fortsätta prata om oss internt och externt så att de fortsätter vara våra ambassadörer.
Lösning 5
Om en kund kommer tillbaka med två nya kunder till oss, då har vi exponentiell tillväxt. Men hur lyckas man med det?
Som ett första steg måste vi jobba igenom alla våra relationer vi har i och omkring vår affär. Det kan handla om kunder, samarbetspartners, fd kollegor, grannar eller rent av någons mamma som aldrig köpt av er eller kommer köpa av er nu och i framtiden.
Vi måste få hela organisationen att lyfta blicken från bara kunderna. Vi blir förblindade och tror att kunderna och endast kunderna är lösningen på våra tillväxt problem, men de bästa bolagen tar tillvara på alla relationer.

När du lärt dig försäljning och lyckats driva säljprocess från start till mål med kalla kunder då är det dags att ta nästa steg.
Vi säljare blir experter på att skapa kundrelationer, men ofta betydligt sämre på att ta hand om dom kunderna vi trots allt byggt relation med.
I nästa steg måste vi börja fokusera på hur vi kan ta tillvara på dom kunderna vi har och hur vi kan få till maximal hävstång på dom kunderna vi lyckats sälja till en gång.


Boka ett samtal
Sätt upp ett program
Njut av resultatet
Kom igång idag!
Vad ingår
Inspirations workshop och uppföljning med gruppen.
Förväntad förmåga efter program
Att få sälj och övriga organisationen nyfikna på hur referensförsäljning kan förenkla kundanskaffningen på ett enklare och roligare sätt.
Vad ingår
Inspirations workshop, uppföljnings workshop och strategimöte med ledning för att säkerställa momentum och exekvering.
Förväntad förmåga efter program
Att få sälj och övriga organisationen motiverade att arbeta med referensförsäljning som en större del av deras strategi för att skapa fler affärer enklare och mer lönsamt.
Vad ingår
Inspirations workshop, uppföljnings workshop och strategimöte med ledning för att säkerställa momentum och exekvering. Löpande månadsmöten för att säkerställa måluppföljning.
Förväntad förmåga efter program
Att få sälj och hela organisationen (Sälj, marknad och Customer success) att jobba tillsammans för att hitta fler affärer på referens genom hela kundresan.
Identifierar & Definierar ambassadörerna
- Vad är en Ambassadör?
- Hur kan vi hitta dom?
- Vad karaktäriserar en Ambassadör?
- Vilka passar som Ambassadör?
- Hur kan vi få Ambassadörer att rekommendera oss för fler leads?
- Taktiker för att kraftigt öka referensförsäljning.
Förväntad förmåga efter föreläsning
Att få sälj och övriga organisationen nyfikna på hur referensförsäljning kan förenkla kundanskaffningen på ett enklare och roligare sätt.
Boka in ett möte med Alexander för att se om vi är en bra match och hur något av programmen eller en föreläsning kan hjälpa er nå nästa steg i er tillväxtresa.