Olika byråer fyller olika syften och kan hjälpa er som företag med olika saker. Som exempel kan ni ta in en eventbyrå för att skapa möten, eller en PR byrå för att sprida en nyhet, och vill du öka antalet ögon som kollar på er digitalt så är det en social media byrå du ska samarbeta med. Allt beror på ert syfte och strategi.
Som företag har vi olika behov av olika typer av byråer i olika stadier av vår verksamhets resa. Ibland lyckas vi ha topptalangerna på insidan och då blir byrån överflödig, medan ibland så behövs extern kompetens för att strategin behöver ändras eller ett behov har uppkommit som vi inte riktigt kan eller mäktar med internt.
Här kommer topp tre anledningar till att konsultera en ambassadörsbyrå.
Minska sälj och marknadskostnaderna
Alla företag måste utvecklas annars avvecklas dom, det vet alla som driver företag. Det spelar ingen roll i vilken konjunktur du är i, du måste hela tiden sälja för att vara med i matchen. Men ibland går inte kalkylen ihop, marknadsbudgeten kostar mer än vad den smakar och säljarna lyckas inte stänga tillräckligt mycket affärer. Befinner man sig då i detta läge är det riktigt jobbigt. För då måste man snabbt rita om kartan för att inte gå under.
Tesla är ett av världens mest kända och varumärken som leds av Elon Musk. I flertalet intervjuer så rackar Elon ner på konventionell marknadsföring och enligt min mening han har till viss del rätt. I hans svar på frågan varför inte Tesla köper reklam är han ganska rakt på sak. ”Att köpa ögon och öron är och kommer alltid bli en dyr nota… Att låta nöjda kunder agera ambassadörer och med word of mouth sprida Tesla är en strategi som tagit oss dit vi är idag.”
En ambassadörsbyrå kan hjälpa er strukturera upp vilka era ambassadörer är och hur dom kan komma in med nya kunder via ”word of mouth” eller för säljavdelningen ”Referensförsäljning”.
Detta kan förenkla kundanskaffningen och samtidigt minska kostnaden för den. Allt handlar om att få kunderna att tala för er samt att kundansvariga säljarna ser till att maximera inkommande affärer från nöjda befintliga kunder.
Snabba på affärer
Produkter och tjänster blir alltmer lika och ovan på det så minskar förtroendet för varumärken, det gör att affärer tar längre tid då vi blir mer försiktiga. Vi lever nu i en ekonomi som har svängt från att vi har haft förtroende för instutitioner och stora företag, till att nu förlita oss på enskilda individer och dess personliga renommé. Det är en stor skillnad om vi jämför med våra föräldrar och generationen för det som levde i eran efter industrialismen som var eran av företag.
Om du tvekar på mitt antagande så se bara på kraften i kändisar, eller när dina kunder eller andra människor pratar för dig…Helt plötsligt så lyssnar dina potentiella kunder, medan skulle du skicka upp en reklam där du berättar hur förträfflig ditt företag är så tar alla det med en nypa salt. Men varför? Enkelt förklarat så är vi programmerade till att vara försiktiga och inte ta onödig risk + att vi har blivit brända av storbolagen under decennier.
Så hur kan din ambassadörsbyrå hjälpa dig med detta? Jo genom att samla, förfina och hjälpa er distribuera era kundernas rekommendationer, reviews och utlåtanden i text, bild och video i alla tillfällen när ni träffar era potentiella kunder oavsett om det är online eller face to face. Detta kommer hjälpa er att stärka ert förtroende online, men också hjälpa säljarna att snabba på affärerna när det är dags.
Få med fler att bidra
I ett företag finns det människor i olika roller, vissa roller är mer kundnära medan resten arbetar i stödjande funktioner. Oavsett vilken roll du har så är du en människa och som människa har du ett nätverk av andra människor, och då kan du hjälpa till att attrahera nya kunder och medarbetare genom det.
Detta faktum försöker många företag ta tillvara på och skapa olika typer av rekryteringsprogram för. Dessvärre är ofta dessa fruktlösa på grund av att dom inte är tillräckligt bra strukturerade. Om du är intresserad över att få fler på företaget att bidra med kunder och medarbetare så är en ambassadörsbyrå ett bra alternativ att bolla med, dom kan ge dig de rätta kunskaperna och ramverken för att få detta att fungera.
Till sist, en ambassdörsbyrå är strategisk partner som kan accelerera era affärer på och med befintliga nätverk. Byrån jobbar med att fylla på ert varumärke och era personliga renommé med argument som gör att de potentiella kunderna attraheras till er och att ni maximerar utfallet i nya affärer från redan upparbetade affärsrelationer.