SoftwareONE är ett globalt IT-bolag som hjälper sina kunder med allt från att flytta till molnet, optimera licenser och IT-säkerhet.
Det jag skulle säga gör oss unika är att vi har en lokal närvaro, men vi finns i nittio länder så vi har global expertis, säger Lisa von Segebaden som är marknadschef på SoftwareONE i Sverige.
Under våren 2022 inledde SoftwareONE ett samarbete med Top of Heart inom employer branding.
”Det samarbete som vi inledde med Top of Heart handlade väldigt mycket om att vi skulle lyfta våra medarbetare.”
Se videon för att höra Lisas tankar kring varför employer branding är viktigt och hur samarbetet med Top of Heart skapade förutsättningar för ett starkare arbetsgivarvarumärke.
I projektet gjorde vi intervjuer med fokus på SoftwareONEs värdeord. För varje värdeord intervjuades en medarbetare som öppet fick berätta om deras tolkning av värdeordet, varför det är viktigt och hur det är att jobba på SoftwareONE.
”Employer branding är ju väldigt viktigt, dels för att stärka vårt arbetsgivarvarumärke, men också att faktiskt lyfta våra medarbetare och se vilka är det som är bakom SoftwareONE.”
Intervjuerna gjordes med vårt mest omfattande paket EPIC+ vilket innebär bland annat bättre ljussättning, ljud och en motoriserad kamera som skapar mer dynamiska bilder. Se slutresultatet på SoftwareONEs webb här!

Employer branding en självklarhet
När vi pratar med Lisa om projektet några månader senare lyfter hon hur viktigt det är att jobba med sitt arbetsgivarvarumärke. Att göra det innebär att man personifierar varumärket och för SoftwareONE handlade det om att man inte bara ville ha sina värdeord på pappret utan att visa hur det faktiskt genomsyrar kulturen på bolaget.
Jag tror att alla företag måste jobba med employer branding på ett eller annat sätt. Det är ju våra medarbetare som står bakom vårt varumärke och som verkligen är de som kan uppfylla det vi säger varumärket står för gentemot våra kunder, menar Lisa.
Video är också ett bra sätt att paketera sin employer branding på, fortsätter Lisa.
”Vi såg också möjligheten att kunna göra något som folk faktiskt vill titta på och ta del av så att göra det genom bra intervjuer och att kunna filma våra medarbetare var viktigt för att kunna paketera det här på ett bra sätt.”

Enkelheten var viktig
Det som jag tycker genomsyrat i samarbetet vi har haft med Top of Heart, det är enkelheten, säger Lisa.
Top of Heart har en inarbetad process för att göra intervjuerna så enkla och naturliga som möjligt. Det innebär minimalt med förberedelser för intervjupersonerna vilket gör att svaren kommer från hjärtat och blir mer naturliga.
Många som blir filmade gör ju det helt utanför sin egen komfortzon så att göra det enkelt har varit väldigt viktigt.
Jag rekommenderar gärna Top of Heart vidare till andra. Det har varit väldigt enkelt att jobba tillsammans, väldigt professionellt och slutresultatet har blivit över all förväntan, avslutar Lisa.