Effekten: 15% fler inkommande leads och 27% högre close rate på skickade offerter
“Vi har varit tvungna att nyanställa för att möta efterfrågan!” säger Robert Hallgren, VD på The Generation när vi gör en uppföljning på vårt projekt.
Top of Heart fick uppdraget att skapa fyra stycken testimonials åt Webbyrån The Generation. Det blev fyra stycken av typen EPIC med fokus på olika roller och branscher samt en Medley, en kort och kraftfull video med den bästa insikterna från alla fyra.
“Man vet att det kommer bli bra gjort, att det kommer bli gjort i tid och att man har en bra resa tillsammans på vägen mot ett schysst slutresultat.” – Robert Hallgren, VD
I den korta videon nedan kan du höra om Roberts upplevelse av att skapa testimonials tillsammans med Top of Heart. I full-längds versionen får du höra från alla deltagare i projektet som innefattade projektledare, CTO och försäljningschef.
Förtroende: en nyckel till framgång på webben
The Generation hade länge tänkt på att de skulle vilja spela in referensvideos och när Top of Heart presenterade sitt helhetskoncept som gjorde det enkelt att komma igång samt innebar “minimal effort” för dem under hela resan gång så var det väldigt svårt att inte tacka ja.
“Det finns alldeles för många byråer som kan allt och gör allt och är proffs på allt…” – Robert Hallgren, VD
Precis som Top of Heart är nischade på oregisserade kund- och medarbetarberättelser så är The Generation en Webbyrå som är specialiserad på WordPress för större bolag och organisationer. Deras framgång är delvis tack vare deras expertis och tydlig nisch men är även en effekt av deras utpräglade fokus på kundrelationer och långsiktigt partnerskap.
“Det ligger ju i människans natur att innan man tar ett större beslut, som tex. när du väljer en långsiktig partner så pratar man med andra personer som har erfarenhet och som man har förtroende för.” – Robert Hallgren, VD
The Generation har sedan sin start hunnit göra över 500 webblanseringar och något deras erfarenhet har lärt dem under åren är att bland det viktigaste en webb ska göra, i synnerhet inom B2B, är att snabbt skapa ett förtroende. Det kan i många fall vara viktigare än vissa tekniska aspekter som t.ex. A/B testningar som kollar vilken färg eller bild som konverterar bäst.
När kunden gör sin egen köpresa så är det webbens uppgift att skapa förtroende och detta har The Generation verkligen tagit tillvara på. Efter det gemensamma referenscase-projekt så har de gjort om sin egen webb. Med hjälp av de fem videos Top of Heart producerat i kombination med andra sociala bevis så skapar de förtroende på fem olika sätt innan de börjar berätta om sina tjänster. Se hur det själva byggt sin webb här!

Video gör det trovärdigt
“Jag tror att just det här videotestimonials är ett väldigt bra sätt för att få fram allt det här våra kunder tycker. Får man med känslan också, så tror jag man får lite mer trovärdigt!” – Martin Werner, CTO
Kan tyckas okonventionellt men köparen vet till största sannolikhet att när de landar på förstasidan så är de hos en webbyrå som levererar webbutveckling. Så vad måste bevisas då? Jo, att de är just webbyrån för dem och som alla vet: när du säger det så är det reklam! Och reklam tror vi ju inte på…
“För oss och många andra företag är ambassadörer och referenser en viktig del i säljprocessen. Att kunna presentera det på ett snyggt och professionellt sätt skapar stort värde.” – Henrik Sendelbach Gille, Försäljningschef
Förutom på webben så använder The Generation sina testimonials i mailsignaturer, offerter och säljmaterial. Att arbeta strukturerat med sina referenscase i alla delar av sälj- & marknadsprocessen skapar en ränta på ränta effekt där små procentuella ökningar i alla steg kan ge väldigt stora resultat på sista raden.
Ränta på ränta
Om webben konverterar några procent mer, några första möten leder lite oftare till ett nästa möte där några procent extra leder till avslut så kan det bli väldigt många fler affärer på sista raden utan att man behöver springa på ännu fler besök eller öka sin budget på t.ex. eller SEO/SEM.
“Vi har varit tvungna att nyanställa för att möta efterfrågan!” – Robert Hallgren, VD
Som alla vet som arbetar med sälj & marknad så finns ingen magisk formel till ökad försäljning och det är alltid många faktorer som spelar roll. När vi frågar Robert Hallgren ca ett halvår efter projektet, samt implementation av deras nya webb och arbetsmetoder så uppger han att de uppmätt 15% fler inkommande leads från webben och en ökad close rate 27% på sina offerter!
Se hela videon som gjordes i samband med projekt där fokus ligger på enkelheten, hur väl Top of Heart tog hand om The Generations kunder och upplevelsen kring slutresultatet.
Så vill du också sluta tappa mesta delen av din trafik, leads samt affärer och istället konvertera mer och vinna lite fler affärer?
Boka isåfall ett möte på knappen och prata med någon av referensspecialister!
Så säkrar du affären när det är dags för avslut med hjälp av testimonials! - Top of Heart
[…] att våra kunder som implementerar detta drastiskt kan öka sin avslutsfrekvens med cirka 30% som The Generation och Webking […]