Top of Heart fick i uppdrag av webbyrån Webking att skapa en testimonial med deras kund Skuldra. Webking har hjälpt Skuldra med att bygga upp plattformen som hjälper skuldsatta personer få ordning på sin ekonomi. Medgrundaren till Skuldra, Per Holknekt berättar om samarbetet med Webking i videon.
Se hela videon i portfolioprojektet.
När vi intervjuar Webkings grundare och VD Robert Jansz ett halvår senare har videon redan gett stora resultat.
”Vi har ju märkt att vår avslutsfrekvens har ökat från tidigare 30% till idag närmare 40%.”
Testimonialen visade sig vara mycket effektiv när det kom till att övertyga nya kunder om att Webking var rätt för dem. Såpass mycket att man kunnat se skillnad i säljarbetet. Mycket av tiden som lagts på att bygga förtroende tidigare kan nu läggas på annat då förtroendet i större utsträckning redan finns där när dialogen inleds.
”I många fall när vi träffar kunder som har sett den här videon innan då har ju de redan blivit övertygade om att vi kan hjälpa dem, att vi är rätt partner för dem.”
Robert tycker också om att processen för produktionen var smidig. När han uppskattar tiden själv tror han att han lagt högst ett par timmar utsträckt över några veckor.
”Det är inte en jättestor arbetsinsats från mig utan man kunde sitta tryggt i båten och invänta resultatet.”

Ett färdigt koncept gjorde det till ett enkelt val
Som ovan beställare av testimonials var det enkelt att förstå vad man får, hur mycket det kostar och hur lång tid det tar, tycker Robert.
”Som kund upplever man det som väldigt enkelt och man är i trygga händer.”
Genom hela projektet följdes en tydlig process med minimal tidsåtgång. Robert väntade bara in resultatet och kom med lite feedback och synpunkter innan hela projektet var klart.

Testimonials i både säljprocessen och marknadsföringen
Den tydligaste effekten Webking kunnat se är hur testimonialen påverkat säljarbetet. Den ökade avslutsfrekvensen är ett kvitto på att det gett effekt. Men man har även kunnat se skillnad på marknadssidan. Utöver att vi har ökat avslutsfrekvensen så har vi märkt att det har skapat ett starkare varumärke för vår del också, säger Robert.
Enligt Robert har testimonialen skapat mer brus och surr i Webkings marknadsföring, det kanske inte går att mäta här och nu i säljarbetet, men det hjälper ju oss och förstärker ju vårt varumärke, resonerar han.
”Allihopa tänkte att vi skulle få något riktigt bra, men när vi fick se resultatet så var vi ju supernöjda allihopa.”
När vi frågar Robert hur nöjd han är med projektet svarar han att de skulle göra om det alla dagar i veckan.
[…] som implementerar detta drastiskt kan öka sin avslutsfrekvens med cirka 30% som The Generation och Webking […]