Livet tvingar oss att förhålla oss till en mängd olika faktorer. Vare sig det handlar om vädret, chefen, skjutsning till skolan, hälsa, diet eller valutaförändringar, måste vi jonglera och hantera dessa aspekter varje dag.
I den här artikeln vill jag introducera två välkända fenomen, eller snarare principer, som är viktiga att känna till för att förstå hur man kan driva tillväxt genom rekommendationer med hjälp av ambassadörer.
Paretos princip
Det första fenomenet är ganska välkänt och kallas för ”Paretos princip” skapad av Vilfred Pareto, en italiensk sociolog och nationalekonom. Pareto noterade att 80% av Italiens egendom ägdes av 20% av dess befolkning. Detta förhållande kunde även ses i många andra sammanhang. Paretos princip är ingen exakt vetenskap, men det är ett nyttigt förhållningssätt att känna till.

Den här principen kan appliceras på många olika områden. Om du till exempel ser på träning finns det övningar som står för 80% eller mer av ditt slutresultat – det gäller bara att klura ut vilka 20% övningar det är. Eller om du ser på lönsamheten i ett företag, står 20% av kunderna för merparten. Frågan är, vet du vilka?
Price lag/princip
För att förstå och dra nytta av den här artikeln är det viktigt att också förstå ”Price’s lag” eller ”Price princip”, myntad av Derek de Solla Price, en brittisk fysiker och historiker. Price upptäckte intressanta mönster i produktivitet och utfall i grupper, företag och samhällen.
Bland hans upptäckter var att av 100 publicerade verk skrivna av 25 författare, var det bara fem av författarna som stod för 50 av verken. Samma sak gäller när det kommer till ett företag: om nio personer arbetar på företaget är det endast tre personer som står för 50% eller mer av produktiviteten.

Lärdomar från Pareto och Price
Vad kan vi lära oss från Paretos och Prices principer? Om vi vet att vi har 1 000 personer i och runt vårt företag som skulle kunna vara ambassadörer, kommer det i verkligheten vara 32 personer (roten ur 1 000, eller 31,622 för att vara exakt) som är de personer vi vill fokusera vår tid och energi på för maximal effekt.
Det innebär inte att de andra inte är viktiga, bara att de inte är lika viktiga. Insikten om Paretos och Prices lagar i kombination kan ge en förståelse för hur du bör arbeta i enlighet med dessa principer. Det är viktigt att förstå att det kommer att vara en mindre mängd människor som kommer att stå för 50% eller mer av din framgång, oavsett om du ser på matematiken som individ eller som företag.