Som företagare känner du till vikten av att bygga förtroende med dina kunder. Ett effektivt sätt att göra detta är att visa positiv feedback och testimonials från nöjda kunder.
Testimonials fungerar som sociala bevis, vilket är idén att vi är mer benägna att lita på och följa andras handlingar. När potentiella kunder ser att tidigare kunder har haft en positiv upplevelse av ditt bolag, då kommer de känna större förtroende och med större sannolikhet göra ett köp.
Förutom att skapa förtroende fungerar testimonials som en kraftfull typ av marknadsföring. De visar konkreta exempel på hur din produkt eller tjänst har gagnat verkliga personer. Vilket ofta är mer effektivt än att lista egenskaper och fördelar.
Hör Josef Fallesen, VD på Vaam förklara hur sociala bevis fungerar: ”Videotestimonials är en nyckel för att ta in social proof i den värld vi lever i idag.”
Så hur kan du börja nyttja kraften i testimonials för din verksamhet? Här kommer några tips:
Samla testimonials från nöjda kunder
Kontakta dina befintliga kunder och fråga om de skulle tänka sig att ge en testimonial. Det kan kännas enklare för en kund att gå med på att lämna en skriven testimonial. Men en videotestimonial är ofta många gånger mer effektiv på att förmedla kundens genuina upplevelse. Hela 77% av dem som sett en testimonial säger att det påverkade deras köpbeslut enligt en undersökning av Wyzowl.
Visa dina sociala bevis tydligt
Framhäv sociala bevis på din webbplats, sociala medier och i annat marknadsföringsmaterial. Det här hjälper dig att bygga tillit med potentiella kunder och ger dem förtroende i din verksamhet. Att till exempel tidigt bygga förtroende på en webbplats ökar chansen till konvertering.

Vill du ha hjälp med att komma igång med testimonials och sociala bevis?
Konsultation – Föreläsningar och program som får hela din organisation att utveckla och behålla ambassadörer.
Innehållsproduktion – Engagerande testimonials med dokumenterad effekt på din close rate.
Använd flera format
Begränsa dig inte till traditionella skrivna kundcase. Överväg att använda videotestimonials som du dessutom kan extrahera bilder, text och ljud från. Då kan du skapa sociala bevis i en mängd format och olika längder, anpassad efter köpresan.

Använd testimonials i mailutskick
Inkludera dina testimonials i nyhetsbrev och andra marknadsföringsmail för att visa dina kunders positiva erfarenheter. Du kan till och med länka till testimonials i din personliga mailsignatur.
Fråga efter recensioner
Uppmana dina kunder att lämna recensioner på sidor som Google, Trustpilot och Facebook. Dessa recensioner hjälper att bygga förtroende och trovärdighet hos potentiella kunder.
Genom att samla och visa upp testimonials kan du på ett effektivt sätt nyttja kraften i sociala bevis för att skapa förtroende och trovärdighet hos dina kunder. Så tveka inte, börja skapa testimonials och använd dem redan idag!