Top of Heart har under första halvan av 2022 levererat flera testimonials till Vaam. Vaam är ett videoverktyg som hjälper B2B-säljteam att boka fler möten och korta ner säljcykeln. När vi pratar med VD Josef Fallesen lyfter han vikten av att jobba med video inom B2B-sälj.
”People do business with people och eftersom vi lever i en mer hektisk vardag, mer och mer på distans då är video det närmaste vi kan komma att vara nära varandra.”
Se videon för att höra om hela upplevelsen Josef hade i projektet med Top of Heart.
Testimonials inuti Vaam stärker social proof för B2B-säljare
Att testimonials och Vaam har ett användningsområde som överlappar varandra är inte så svårt att räkna ut. Josef själv visar hur han använder en av deras testimonials med Zaplify i plattformen. Vaam har använt sina testimonials både för marknad och sälj, men för just sälj är Vaams egna plattform utmärkt för att distribuera videon på ett smart sätt.

Nedan kan du se ett smakprov på videon vi gjort åt Vaam med deras kund Zaplify.
En leverans över all förväntan
När första leveransen kommer, du kommer bli blown away.
Jag heter Josef Fallesen och jag är VD och en av grundarna av Vaam. Vi riktar oss främst till B2B säljteam och det är egentligen tvådelat, nummer ett, få fler bokade möten genom hyperpersonligt budskap och outreach. Nummer två, det är att förkorta säljcykeln till dem som man redan har någon form av relation med. Det är de två huvudproblem Vaam löser, få fler bokade möten och få kortare säljcykel med hjälp av video as a message.
Video är jätteviktigt för att när det kommer till affärer enligt mig så är det personliga som betyder något speciellt inom B2B. People do business with people och eftersom vi lever i en mer hektisk vardag, mer och mer på distans då är video det närmaste vi kan komma att vara nära varandra konstant på ett enkelt sätt, men jättekraftfullt. Så video är det nya sättet, det naturliga nya sättet att kommunicera enligt mig. Man ser vem du är, man hör vad du säger och jag instinktivt kan få en känsla att jag litar på dig och jag gillar dig. Video är essentiellt i affärer.

Den största wow känslan jag har fått med just att vara kund till Top of Heart det var när vi fick kund-testimonialen, direkt när jag skickar dem till min medgrundare. Wow. Ursäkta språket, men vilken jävla video alltså riktigt snyggt när jag visade det för min fästmö som driver eget företag och jobbar väldigt mycket med sälj också bara wow. Alltså fantastiskt filmat, bra klippt, det här fångade verkligen min attention, det här är bra grejer.
Just när det är för ens egna produkter och bolag också och när man har en fantastisk kund som man får på film i en bra producerad film som säger det. Det var mitt största aha moment. Så jag skulle säga att våga hoppa våga ta ett kliv ut iallafall och testa någonting. Våga dippa en fot i alla fall för sen, ja sen wow. Alltså jag säger bara det är fantastiskt.

Människor är flockdjur, social proof fungerar, det har gjort det sen urminnes tider och nu är videotestimonials en nyckel enligt mig för att ta in social proof i den värld vi lever i idag. När man tittar på marknads- och säljfunneln så finns det många steg där kunderna bara samlar information, där de inte ens pratar med någon på bolaget. Det kommer ganska sent idag och därför är det otroligt mycket kraftigare än att jag slår mig på bröstet och säger att min produkt kan göra det här. Jag är ju säljande part, man vinklar ju alltid det finaste så klart för sin egen skull.
I Sverige så har bara tre procent, alltså tre procent har bara högt förtroende för säljare. Det betyder att nittiosju procent har inte bra förtroende för säljare. Vad man än säger som säljande part så kommer det tas med en stor nypa salt. Men vad en kund säger, när man ser det, seeing is believing, det är kraftfullt.