Är du varumärket eller inte? Denna fråga har blivit alltmer relevant i en tid då varumärket och förtroendet för det har skiftat från att vara knutet till en fysisk produkt till nu mer till tjänster.
Utmaningen med tjänstebaserade varumärken
Tjänstebaserade varumärken står inför utmaningen att de inte har en klar koppling till varumärket, vilket kan göra det ”flummigt”. ”Vad gör ni egentligen?” är en kommentar du kanske har fått i ett möte.
Din guide till att få fler affärer på rekommendation!
Hämta vår kostnadsfria Workbook idag.Förtroendefrågan
Varumärken har inte samma förtroendekapital som tidigare, i huvudsak för att vi inte längre litar på varumärken som vi gjorde tidigare. Detta beror delvis på att produkter och tjänster har blivit allt mer lika. De så kallade ”unique selling points” (USP) blir allt svårare att motivera.
Betydelsen av ambassadörer
Dom som bär ditt varumärke, ditt förtroendekapital, är dina kunder, partners och andra som har en relation till personer som jobbar på ditt företag. Dessa kan ses som företagets ambassadörer.
Säljare som varumärken
Jag tror att nästa generations säljare och marknadsförare kommer att bli mycket bättre på att utnyttja dessa ambassadörer för att skapa nya affärer. Men det kräver att säljare börjar tänka mer som marknadsförare. Du måste bli en del av varumärket du representerar. Du är inte bara en säljare, du är varumärket.

Säljarens roll som varumärkesbyggare
Om du är en säljare, tänk ibland som en marknadsförare och kom ihåg att i varje kundinteraktion har du möjlighet att antingen stärka eller försvaga ditt personliga varumärke och företagets varumärke. Du skapar fler ambassadörer eller inte.
All din framtida försäljning ligger i ditt varumärke, för dina ambassadörer kommer att tala för dig. De kommer att hitta affärsmöjligheter för dig och stödja dig i diskussioner när potentiella kunder tvekar på om de verkligen ska välja dig.
/ En säljare som tänker mer som en marknadsförare än tidigare!