Vill du driva tillväxt för ditt B2B-företag? Då vet du säkert redan att ditt företags renommé spelar en stor roll. Men vet du vilka som bär ditt renommé? I det här inlägget kommer vi att fokusera på just dessa personer – dina ambassadörer.
Din guide till att få fler affärer på rekommendation!
Hämta vår kostnadsfria Workbook idag.Vad är en Ambassadör?
Ambassadörer kan ha många titlar – ”Fans”, ”Champions”, ”VIPs”, ”Key Players”, med mera. Men oavsett vad du väljer att kalla dem, är de dina mest värdefulla tillgångar när det kommer till att bygga och stärka ditt företags rykte.
Identifiera dina ambassadörer
Första steget mot att optimera ditt företag genom ambassadörer är att identifiera vilka de är. Detta kan variera beroende på ditt företag och dess specifika förutsättningar. Men utan tydlighet kan det vara svårt att navigera och hitta dina ambassadörer.

Beteenden att titta efter
När vi pratar om beteenden hos ambassadörer, söker vi efter gemensamma mönster mellan människor som verkar vilja oss väl. Vad gör dessa människor som skiljer dem från resten? Kom ihåg att även om kunder och anställda kan vara nöjda, betyder det inte nödvändigtvis att de kommer att rekommendera oss eller vara trogna ambassadörer.
Resultat att söka
Förutom beteenden är det resultatet som är bland det viktigaste att titta på när du analyserar dina ambassadörer. Det måste kunna mätas över tid. Om vi inte kan mäta effekten av ambassadörsarbetet, kommer det inte att vara hållbart på lång sikt.
Ett exempel på ett resultat kan vara att en ambassadör har rekommenderat ditt företag under de senaste 12 månaderna. Det är något konkret som kan mätas och som blir tydligt vid effektmätning.

Identifieringsfasen bör behandlas som en hypotesfas, där du kanske inte vet om du har hittat alla dina ambassadörer. Det är ofta först efter 6 till 12 månader som du kommer att se om du har identifierat rätt personer. Så var tålmodig och var redo att justera dina metoder efterhand.
Att identifiera, förstå och engagera dina ambassadörer är en nyckelkomponent för att driva tillväxt i ditt B2B-företag. Genom att fokusera på beteenden och mätbara resultat kan du optimera ditt arbete med ambassadörer och maximera dess inverkan på ditt företags framgång.