Att video har blivit en alltmer vanlig del av vår innehållskonsumtion har knappast passerat någon obemärkt. Hela 84% av befolkningen använde sociala medier dagligen 2022. Det är en förlorad möjlighet att inte nyttja den mest engagerande formen av innehåll, framförallt när det kommer till rekryteringsfilm.
Att använda sig av video är ett utmärkt sätt att nå potentiella kandidater och nå ut i bruset. Dagens jobbsökande är mer selektiv när de väljer arbetsplats i den ständigt förändrande kandidatresan. Det är viktigt att kommunicera bolagets värderingar, kultur och mission. Rekryteringsfilm ger dig möjligheten att kommunicera det på ett sätt som helt enkelt inte går i text och bild.
Finns det någon hemlighet för att lyckas med detta? Läs våra tips om hur du skapar en grym rekryteringsfilm baserat på vår erfarenhet från över 300 intervjuinspelningar och lär från några fantastiska exempel.

Rätt längd på rätt plats
Det finns ingen magisk rätt längd på en video. Men beroende på vart i kandidatresan tittaren befinner sig är man mer eller mindre benägen att lägga tid på att se en rekryteringsfilm. Vi skapar våra filmer i tre olika längder anpassad till olika kritiska steg i kandidatresan:
- Teaser – den kortaste videon är ca. 30 sekunder och anpassad till de första stegen i kandidatresan. Det kan vara första kontakten för tittaren med ditt varumärke. Därför är den anpassad till ett kortare attention span och passar bra i sociala medier till exempel.
- Excerpt – en något längre version, lämplig för när tittaren visat lite intresse och vill lära sig mer om dig som arbetsgivare. Tittaren är beredd att lägga lite mer tid, men videon är sällan mycket längre än en minut.
- Full length – när någon står inför ett beslut är man beredd att lägga ganska mycket tid. Den längsta videon är mellan två och fem minuter och bidrar med djupare insikter om dig som arbetsgivare.
Att anpassa videon till kandidatresans olika steg har vi identifierat som en nyckelfaktor för att tittaren ska ta nästa steg. Det är också en möjlighet för dig att få ditt employer brand att sticka ut i alla steg på resan.

Upptäck hur vi kan hjälpa dig attrahera rätt talanger
Plattform – Automatisera viktiga kontaktpunkter före, under och efter en rekrytering, personligt och skalbart.
Innehållsproduktion – Engagerande rekryterings- och medarbetarfilmer genom hela kandidatresan.
Visa dina anställda i din rekryteringsfilm
Människor connectar bäst med andra människor. Dina anställda är din största tillgång när det kommer till att göra rekryteringsfilm. De är ambassadörerna för dig som arbetsgivare och är de som kan kommunicera kulturen allra bäst.
Kandidater vill veta om de är en bra match med sina kollegor och en intervjubaserad rekryteringsfilm ger en bra bild av ditt team. Tittare är duktiga på att känna om en video är stagead eller känns skådespelad. Därför är det viktigt att göra videon autentisk och oscriptad.
De allra flesta är ovan att stå framför kameran så det kan vara en bra idé att jobba med en byrå som är specialiserad på att filma personer som inte är kameravan.
Här är ett exempel på medarbetarintervjuer från IT-bolaget SoftwareONE.
Vilka frågor ska man ställa i en rekryteringsfilm?
Det är ofta bra att utgå från ett relativt enkelt frågebatteri. Ställ frågor som ger intervjupersonen möjlighet att svara på ett målande sätt. Utforska svaren vidare med följdfrågor och försök att skapa en naturlig konversation. Din viktigaste uppgift som intervjuare är att intervjupersonen känner sig bekväm och allra helst glömmer bort att de sitter framför kameran.
Här är några frågeställningar som är bra att börja med:
- Vem är du och vilken roll du har på företaget?
- Vad innebär din roll här?
- Hur ser en typisk arbetsdag ut för dig?
- Har du några råd för någon som funderar på att söka sig till företaget?
- Vad är det bästa med att jobba på företaget?
- Hur skulle du beskriva kulturen här på företaget?
- På vilket sätt överträffar företaget sin roll som arbetsgivare?
- Varför skulle du rekommendera företaget som arbetsgivare till andra?
Utforma och anpassa frågorna utifrån den person som ska intervjuas. Beroende på hur länge de har jobbat på företaget och vilken roll de har kan de lyfta olika perspektiv som är intressant för olika typer av kandidater.
Se till att intervjua personer från hela organisationen för att tittaren ska få en bred förståelse för hur företaget är som arbetsgivare.
Visa upp din företagskultur
Kulturen på företaget blir alltmer viktig för den jobbsökande. Det är viktigt att du tydligt förmedlar företagets kultur i din rekryteringsfilm. Ditt företags kultur består av era mål, visioner och värderingar. Du kan förmedla detta på flera sätt, kanske det enklaste är att låta dina anställda sköta snacket.
Men du kan också visa upp företagskulturen i era handlingar och vad ni gör i er vardag. Visa hur roligt ni har på kontoret, visa er mångfald och skillnaden ni gör för världen. Företagskultur är unik så sättet man bäst kommunicerar den kommer vara olika för varje bolag.
Här är ett exempel från Professionals Nord där man valde att fånga företagskulturen in action under en resa med företaget.
Att fånga insikter från anställda i en större organisation under ett event kan vara en bra idé då anställda från flera regioner är samlade på samma ställe.
Tänk utanför boxen
Nu har vi presenterat grundförutsättningarna för en fantastisk rekryteringsfilm: skapa filmer med rätt längd på rätt plats, visa dina anställda och visa din kultur. Härifrån kan du skapa precis det du vill kommunicera till dina potentiella kandidater.
Förutsatt att du håller dig till era värderingar och skapar något i rätt anda för ert varumärke behöver du inte känna dig begränsad av traditionella idéer kring rekryteringsfilmer. Men oavsett vad du vill förmedla till potentiella kandidater, säg det inte, utan visa det.